tisdag 26 november 2013

Naken Jord och Alltings början.

Det är högst onaturligt med bar, naken jord i naturen. Träden och växterna sköter ju liksom själva allt det där med att lägga tillbaka organiskt material. Så att näringsämnen m.m. går tillbaka till jorden och kretsloppet blir ett faktum.

Ni som läst den här bloggen från start vet att jag är nästan helt galet intresserad av löv, jord, maskar och därför även av komposten. Alltings moder på något sätt såklart. Och det blev än mer uppenbart när jag för en tid sedan satt med yngste sonen och lyssnade till att man nu kan hitta spår i växter som man samlat på tex en kyrkogård, spår av de människor som där ligger begravda (?). Det var vad de sa i alla fall. Och kanske inget nytt för er (men för mig!). Och jag måste nog ta reda på mer om detta för att hitta källan. Men kanske någon som läser detta kan bekräfta?

Hur som, man lär sig helt klart många nya saker varje dag. Och varje dag går jag ut med den här zinkkrukan som fyllts under dagen med saker som blivit kvar efter måltiderna. Och jag fortsätter att samla löven som ska bli till den fluffiga mullen.

Ha en fin kväll!
/Jessica 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar