fredag 27 december 2013

Att ta tillvara på.

Såhär efter julens kanske överkonsumtion av diverse mat och julklappar känns det extra bra tycker jag att tänka på och återanvända diverse som vi har runt ikring oss. Återbruk och Kretslopp. Förutom alla mjölk och gräddpaket som gått åt extra mycket av och som nu bildar ypperliga odlingskärl för att driva upp småplantor i är också toarullarna -som före jul blev smällkarameller - nu perfekta för växter med lite extra känsliga rotsystem. Jag har tex odlat Gurka och Luktärt i dessa. Sätter sedan hela rullen ner i jorden där den sedan upplöses av sig självt.

Petflaskor är gräsligt fula tycker jag. Men nu när jag -istället för att panta dem- återanvänder dem till klockor att sätta över plantorna...ja...då vips är de fantastiska!
Och vill man ha det lite tjusigare kan man använda vaser och dylikt av glas istället (men var försiktig ifall du har barn som springer och leker i odlingarna -då kanske det ändå är bättre med plasten?) Men om du vill ha i glas så har ju t e x det stora varuhuset billiga för femton kronor... Eller kanske ännu bättre -fynda för några kronor på diverse loppisar!

Ha det gott!
/Jessica



















2 kommentarer:

  1. I vår familj går d åt mkt saft. Jag delar saftflaskorna och använder som odlingsklockor. Föredrar den översta delen där jag skruvar av korken så d blir lagom ventilerat. Toarullar används oxå flitigt i gamla köttförpackningar, tätt som rottrainers och att bleka purjolök i trädgårdslandet och så klart smällkarameller. Tack för en inspirerande blogg. Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Ja men visst är det smart! Och vad toppen med de övriga tipsen du gav också Lena! :) -Visst är det roligt att kunna inspirera varandra! Ha det gott! Och kram tillbaka!/Jessica

    SvaraRadera