måndag 2 december 2013

Såtider -snart börjar jag!

Nu kan jag helt enkelt inte hålla mig längre.
Jag kommer snart börja fröså vissa perenner såsom Jätteverbena, Bolltistel och Rudbeckia. Jag hoppas och tror att Solhatten är av sorten "Magnus". Jag har fått egensamlade fröer och var inte helt säker på sorten. Säkert är dock att det är en mycket vacker Solhatt. Så det kommer bli fint!

En grundregel jag hört om är att ifall inga fröer har grott på 4 veckor, ja då behöver de stratifieras (köldbehandlas alltså). Och då får de stå ute ett par månader (om det är kallt ute, annars i kylskåp..) För enkelhetens skull kommer jag nog ställa ut alla sådderna faktiskt.
Sen blir det till att ställa försådderna under lite extra ljus inomhus. När det sedan kommit upp en liten grodd är det dags att ställa dem lite svalare, kanske runt 15 grader om det går.
Såhär har jag fått lära mig i alla fall.

Och här hemma använder jag ALLT som går att så i, det kommer att behövas... 

Ha en fin vecka!
/Jessica











2 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig blogg! Det hade varit så spännande att se en steg-för-steg beskrivning hur det gör när du sår dina fröer! Ett antal gånger har jag stått med fröpåsar i hand men vet inte riktigt hur jag ska göra... Vilket slags jord använder du? Hur djupt lägger du fröerna? Vad sår du dem i? Är det olika för olika växter? Vattnar du? Behöver man täcka med något? Frågorna är oändliga :-) Som sagt, har du tid och lust hade det varit jätte spännande att kunna "så med" här hemma!

    SvaraRadera
  2. Tack Linnea! Vad glad jag blir att du uppskattar bloggen! :) Det var bra idéer du har tycker jag, så jag ska nog försöka göra som du föreslog framgent! (Tack för tips! Alla tips och råd tas tacksamt emot :) ). Rent allmänt kan jag väl säga att jag gör lite olika beroende på vad det är för slags fröer jag ska så... Vissa fröer ska ner en bit i jorden, andra ska bara läggas uppe på... För att de ska gro är det bra om lite värme underifrån (men när de väl grott oftast bra om de står lite svalare..) Ja, jag ska nog förbereda ditt förslag -"så med mig" ;) Ha en fin kväll! /Jessica

    SvaraRadera