fredag 27 maj 2016

Vill du verkligen gynna det här företaget?

Idag besökte jag en stor kedja som börjar på "B" för att inköpa en sak som gått sönder. Jag möttes av ett hundratal frontade förpackningar av Round up -som, enligt Wikipedia, (citat):

"Roundup är ett glyfosatbaserat totalbekämpningsmedel med låg akut giftighet som tillverkas av kemiföretaget Monsanto. Det används ofta i jordbruket för att bekämpa kvickrot. År 2007 såldes 681,9 ton aktiv substans glyfosat i Sverige enligt Kemikalieinspektionen.[1]

I USA har Monsanto lanserat en rad genetiskt modifierade växtsorter som är "Roundup ready". På fält besådda med utsäde som är resistent mot glyfosat kan man spruta roundup i växande gröda.

Glyfosat har klassificeras som ”sannolikt” cancerframkallande av Världshälsoorganisationens cancerforskningsinstitut IARC i en artikel publicerad i The Lancet 2015-03-20,[2] och baseras på ”begränsade bevis” från studier i USA, Sverige och Kanada.[3] 


Slut citat.

Jag tror personligen att det enda sättet att få företag och butikskedjor att tänka mer långsiktigt och hållbart på miljön är att helt enkelt bojkotta de butiker och kedjor som säljer det man själv tror är skadligt för miljön. För Money talks.
(Och självklart vände jag i dörren och lät bli att inhandla det jag behövde just där.)

Och samtidigt vill jag berätta att vi på OdlingsTV tycker att det är dags att visa på att det finns alternativ. Därför har vi idag lagt upp en ny flik i vårt forum som heter Köp-Byt-Sälj.
Där kan du just köpa, byta eller sälja växter och pryttlar som hör till odling/trädgård och som sker mellan privatpersoner -som ett växtvärldens Blocket!

Här finns det alltså alternativ att välja för dig och er som har odlat fram för mycket av en sak, typ tomatplantor;), har material att skänka eller vill byta, köpa eller sälja växter eller trädgårdsredskap eller dyligt -utan att behöva gynna diverse företag som säljer växtgifter eller annat du misstycker om! 
Här hittar du det:
http://www.odlingstv.se/forums/forum/kop-byt-salj/

 - Så, vad och vilka väljer du att gynna?

Hälsningar
Jessica








4 kommentarer:

  1. När jag läser ditt inlägg tänker jag på dåtidens utsäde som betades med kvicksilver. Det gav ett ganska snabbt resultat :( Tyvärr verkar många har glömt det. När konsekvenser av användning av Roundup kommer upp till ytan kommer det att slå hårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst måste vi både lära oss av historien och använda oss av kunskap i nutid? Håller med dig Annilunds köksträdgård!

      Radera
  2. Jag hoppas verkligen att EU beslutar att förbjuda glyfosat nu! Beslutet är uppskjutet så vi får se hur det går. Själv jobbar jag på ett företag som säljer just RoundUp, vilket såklart inte känns bra! Jag försöker berätta för kunden att det är väldigt giftigt och dåligt för natur och människa...men kanske jag kan bli ännu tydligare för manga köper ändå. O som du sager bojkotta men också saga det till butiken man handlar I-Ni säljer Roundup därför tanker jag inte handla här!Så att medvetenheten sprids till alla..Annars kanske ngt nytt ämne dyker upp och andvänds "istället för"...Lite tankar när jag laser ditt inlägg!!=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra input Elin! Och exakt så -för visst måste man berätta varför!

      Radera