onsdag 15 oktober 2014

Även i staden finns odlingsinspiration

Alla som känner mig vet att jag allra helst håller mig "på landet". Men även i stadsmiljöer kan man hitta inspiration till att odla tycker jag. Och det gör mig särskilt glad att fler och fler väljer att se möjligheter istället för hinder i sitt odlande -oavsett vart man bor. I takt med att takodlingar i städerna också växer i antal, så ökar också kunskapen om växters livsviktiga funktioner för oss människor tänker jag. Att insikten också då ökar om att vi alla lever i ett sammanhang. Att vi behöver varandra. Är helt enkelt beroende. Särskilt viktigt är det att barnen får möjligheter till att på ett lättillgängligt och inspirerande sätt, lära sig mer om naturen och odling. De är ju vår framtid. Och hur ska det annars gå? På www.odlingstv.se har vi självklart med klipp från just även stadsodling och takodling. Titta in och inspireras vet ja!

Ha en fin dag!
/Jessica

ps. Bilden nedan är från centrala Stockholm -olivträd och vackra ekfat med plantor i av olika slags grönt, silver och vitt. Med skira gräs och ljung. Upplever att dessa inspirerar mig till att en höstkruka eller rabatt inte nödvändigtvis måste vara i violett eller purpur. Annars är det mycket av just dessa färger i form av alunrot i Stockholms innerstad just nu. ds. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar