torsdag 24 april 2014

Pustar ut mot en faluröd vägg.

Hemma igen efter ett antal timmar ute på ytterligare en mässa. Denna gång var det Rum & Trädgård i Kista som slog upp dörrarna idag. Den största behållningen vid denna mässa var alla de spännande möten med trevliga och intressanta människor jag kom att tala med. Jag ville också ta tillfället i akt för att se om det fanns ytterligare idéer eller nya uppslag som kunde vara av intresse för OdlingsTV att bevaka framgent.

En av de tre trender som Moderådet tagit fram för Trädgård 2014 var den så kallade "Täppan". Tänker på det när jag nu sitter i solen mot den faluröda trädgårdsboden här hemma. Inget annat känns så otroligt avslappnat och i tiden just nu som dessa stugsomrar som så många av oss upplevt. Med blomsterrabatter som inte rensats alltför ofta och med hemmakokad saft -helst av en släkting- i en syrénberså någonstans i ett somrigt Sverige.

Jag skulle vilja lägga till ytterligare några strömningar som jag ser. Som att vi fortsätter och utökar vårt skördande av alla de så kallade ogräs vi tidigare skydde som pesten. Nässlor, maskrosor och kirskål bland annat. Nu lagar vi dem på alla de upptänkliga sätt och njuter av de goda smakerna i maskros- och gransiraper, björksav och stuvad kirskål. Bland annat. Och detta är ju ingen nyhet för alla de duktiga och nytänkande kockar vi har i vårt avlånga land. Men som jag ser det så blir det nu år 2014 också till alle mans nya recept och som vi kommer att laga till även alltmer på hemmaplan.

Vi börjar spara än mer egna fröer från våra odlingar och börjar att samla på lite mer ovanliga sorter av vit- och blåsippor eller andra mer friväxande plantor. Istället för att noga rensa våra rabatter så låter vi till exempel blommorna nu likt vågor bölja fram över odlingsytorna. Perenner, annueller och köksväxter... eller huller om buller. Alla ni som nu följer OdlingsTV på nätet (gratis att titta, gratis att prenumerera på www.odlingstv.se) vet att vi hela tiden återkommer till att "alla kan odla!". Och det är just det som håller på att ske just nu. Även den av odling mest ointresserade människan kommer enligt mig år 2014 att ha fått upp ögonen för åtminstone en liten kryddväxt eller ett vackert träd.
Det finns ju många fler saker som jag tror är på gång att komma inom kort, men jag håller på dem en liten stund till. Hoppas det är ok.

Ha det fint, nu ska jag luta mig tillbaka igen mot min falurött målade trädgårdsbods vägg. Men inte bara för att den just nu är så trendig.
/Jessica














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar