tisdag 19 november 2013

Pelargoner -kulturarv i kruka.

Trodde aldrig om mig själv att jag skulle börja älska Pelargoner. Varför vet jag inte.
Men nu gör jag det. På bilderna några av mina favoriter just nu, Rosenpelargon och
Dr. Westerlunds. Dr. Westerlund kallas också för Rosengeranium eller Doftgeranium.
Det är tydligen en gammal krukväxt och vilken man tidigare rekommenderade att ha i sitt sovrum eftersom man ansåg att doften gav hälsa. Därför har den också kallats för "Fattigmansparfym"... Ursprungligen har den dock, efter vad jag förstått i alla fall, sitt ursprung från Sydafrika. Bladen från dem kan tydligen ätas (?!) och kan användas som smaksättning i tex Sockerkaka. Och den kan växa till att bli en riktig buske.

Den Rosenpelargon jag har påminner mycket om en gammal sort från Uppland, kallad "Johanna". Kommer i så fall från en gammal dam vid namn just Johanna (!) och som bodde på det sk "Labbtorpet" och som låg beläget mellan Ekebyholm och Sättraby. Men jag vet inte säkert ifall det är en sådan. -Kanske någon som läser detta vet?

Just nu står de på en lite svalare plats. Jag har vattnat dem mycket mer sparsamt den senaste tiden och de får heller ingen näring. Mårbackasorter jag har hemma får stå lite mörkare också. Och det brukar funka fint. Den stora utmaningen är dock att få plats med alla. Eftersom jag sedan tidig vår inte kan hejda mig själv ifrån att ta sticklingar från dem. När ljuset återvänder plockar jag fram dem igen. Klipper ner dem. De får lite ny näringsrik jord. Och de blir ännu större nästa år. Och ger ännu fler sticklingar.

Ha en fin kväll!
/Jessica







2 kommentarer:

  1. Mmm, pelargoner är ena farliga ena. Jag tyckte inte heller om dem för ett par år seedan och helt plötsligt blev jag totalt galen i dem!?

    Fattar inte alls vad som hände!

    Jag har turen att ha en vinterträdgård att förvara dem i så jag är lycklig över att få se dem fortsätta blomma långt in på vintern.

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att det finns flera som drabbats Veronica! ;) Och att ha en vinterträdgård låter som en dröm för mig! Ha en fin kväll! /Jessica

    SvaraRadera