fredag 28 mars 2014

På landet nära stan.

På landet nära stan där vi bor finns det redan mycket att skörda. Nässlor till exempel. De använder jag till att laga nässelsoppa av och till gröngödsling när de vuxit sig lite större. Då lägger jag dem i en hink med vatten i en vecka eller två. När det luktar riktigt illa om hinken så använder jag vattnet till att vattna grönsaksodlingarna med och de slemmiga nässlorna brukar jag vända ner direkt i jorden. Kirskålen har redan kommit upp här också. Perfekt tycker husdjuren sköldpaddorna. Och jag längtar efter att plocka korgen full och göra kirskålsstuvning av dem. Eller att ha dem i en god paj tillsammans med någon god ost.

Forsythian är på väg att slå ut. Jag tar in dem i en vas och får tidig gul vårblomning. Och snart är det dags att börja plocka av allt jag redan hunnit med att så i några av drivbänkarna. Ovanpå har jag lagt gammal kanalplast från ett växthus som togs av en storm och en gammal hundraårig fönsterram från grannen. Så att det inte blåser iväg. I björkarna stiger saven just nu. Vi borrar ett litet hål i en av våra egna björkar (obs! allemansrätten gäller inte för detta!) och dricker av det sötade vattnet, dåtidens energidryck var det någon som sa. Och så skördar jag vass som flyter i land. Det blir fint att gå på i gångarna mellan landen.

Ja det finns mycket att skörda redan nu. Tjugo minuter från centralstationen.

Ha en fin dag!
/Jessica





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar