söndag 23 februari 2014

Ge inte upp. Chiliplantor som kommer igen.

Tog i höstas in och sparade de kraftigaste Chiliplantorna från förra säsongens frösådder. Lät dem stå svalt (men fortsatt ljust) och för ett tag sedan klippte jag helt sonika ner dem. Nu har de börjat få lite tillskottsnäring och här kommer några av dem på nytt, se bilden nedan. Och "Mini Bonnet", "Cayenne Long Slim" samt "Madame Jeanette" fortsätter att leverera -om än såklart i mindre skala så här års. Vi har för övrigt haft turen att -såhär långt- sluppit att drabbas av Bladlöss på Chiliplantorna när de stått ute. Jag vill nog gärna tro att det har att göra med alla småfåglar vi bjuder in i vår trädgård;)

Ha en fin söndag!
/Jessica








3 kommentarer:

  1. Å, "Madame Jeanette" - var har du fått tag på den? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid Odling -Inspiration! s gruppens (på facebook -varmt välkomna dit alla intresserade!) första event 2013, för ett år sedan, hade en mycket trevlig Karl med sig fröer till denna Madame Jeanette! Jag fick ngr av honom och odlade den och tog sedan egna fröer av den. Ifall det blir fler Chilifrökedjor i Odling- Inspirationsgruppen (vi har många olika frökedjor, senast i morse startade en "Lökfrökedja":) så lovar jag att dela med mig och skicka med ett antal av dessa Madame Jeanette-fröer i den kedjan:) Ha en fin dag Tina!/Jessica

      Radera
  2. Kanske "karln" var från Haninge....tänker just på att du bor i Vendelsö. Enda gången jag stött på denna sort är just hos en karl där...som fått chilin från Suriname i Sydamerika :)

    Ha en fin dag du också! :)

    SvaraRadera