torsdag 27 februari 2014

Lär mig om Lager.

Har införskaffat mig min första Lagerplanta. Försöker att ta reda på så mycket som möjligt om vad den behöver och om Lagerträdens historia. Och följande står att läsa på Uppsala Universitets hemsida om Linnés Lagerträd:

"Till de växter som överlevt från Linnés tid hör fyra lagerträd. De är troligtvis ungefär 250 år gamla och hör till de äldsta krukodlade växterna i världen.

Sedan antiken har Lagern varit en lärdomens symbol. I Uppsala är det tradition att de filosofie doktorerna promoveras med lagerkransar. Förr plockades alla blad och kvistar till kransarna från Linnés lagerträd. Traditionen fick tyvärr lov att brytas 1983 då de gamla träden inte längre orkade med att lämna blad till en ständigt växande skara doktorer. Numera får bara hedersdoktorerna linnéblad i sina kransar. Övriga lagerblad importeras från Italien.

I orangeriet finns också ett lagerträd som spirat ur en kvist från Thore Magnus Fries doktorskrans. Han disputerade 1857 och var föreståndare för Botaniska trädgården mellan 1877 och 1899. "

- Detta får mig att vilja bege mig till  Uppsala på momangen. De däringa träden vill man ju bara inte missa. Eller varför inte bege mig å det snaraste till Italien? Minns den där resan för väldigt länge sedan då värdparet sträckte ut handen genom köksfönstret och plockade ett par Lagerblad och lade i den kokande grytan. Köksträdgård på Italienska. Ja, Italien måste det få bli.

Ha det fint!
/Jessica





2 kommentarer:

  1. Lager brukar vara problemfri. Jag sköter min dåligt, för liten kruka, glömmer ibland att vattna, står för mörkt, men den är rätt fin ändå. Finast på sommaren förstås då den växer till.

    Kan vara bra att kolla efter sköldlöss. Jag har aldrig haft det, men min syrra fick en lager förstörd av dessa otäckningar.

    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du fröken Dill för goda råd och tips!:) Ja, jag får spana efter de där små rackarns lössen misstänker jag... Ha det fint!/Jessica

      Radera