onsdag 22 januari 2014

Bakom kulisserna Trädgårdskampen del 2.

Oj vad roligt det var! Att samarbeta, gräva en massa massa och att hjälpas åt med gångarna i gårdagens avsnitt 2 av Trädgårdskampen! Och vilket gäng vi var -Magda, Marielle och jag.
Förutom att vi hade det supertrevligt när vi jobbade ihop så är det också kul och inspirerande med så drivna och arbetsamma människor.

Jag hoppas och tror att jag får berätta lite här om vår taktik.
Jo, vi gjorde som så att vi startade med ett kort möte och som ni kanske såg på tv.
Där bestämde vi oss för följande:
1) lägga 45 min på varje lott (vi hade 3 h totalt). Detta för att bygga in lite tidsmarginaler, visa som vi blivit av erfarenheterna från avsnitt 1 att man faktiskt behöver planera in tid för synkningarna (de tillfällen man rycks åt sidan för att intervjuas/kommentera).
2) Dra sticka om tågordningen.

Vi började hos mig. Gjorde ett noggrant grundarbete med gången. Dvs grävde ganska djupt, la duk och sand vilken vi sedan stampade till så mycket vi kunde (vi hade inte tillgång till padda) för att sedan fylla på med grus. Juryn kallade min gång en bäckfåra. Hm. Men det var bara att fylla på med mer grus vid ett senare tillfälle. Svårare är det att göra om grundarbetet;)

Vi fortsatte sedan till Marielle och Magdas gångar. Marielle hade planerat för en ganska okonventionell gång som jag gillade skarpt. Den innebar flera olika entréer och passager. Fint och speciellt. Magdas gång var på ett genomtänkt sätt tillgänglig för alla -på så sätt att den var bred och stabil. Viktigt, sympatiskt och bra tänkt.

Tänk alltså vad mycket man hinner med på 45 minuter (!). Ifall du har en trädgård hemma och vill göra tex en gång -dra ihop några arbetsamma typer vet ja och sätt igång!
Det finns inget som hindrar er;) Men ok, jag håller med. Ta lite mer tid på er än 45 minuter
-det är bara ett råd. Ifall det ska bli både ett bra grundarbete och slutfinish;)

Ha en fin onsdag!
-Och du tittar väl nästa tisdag? Då kommer det bland mycket annat att handla om Grönsaker.
Något som ligger mig extra varmt om hjärtat!
/Jessica









 

4 kommentarer:

  1. Så himla kul att se hur bra ni var tillsammans! :) Som jag kommenterade tidigare på fb: Synd att man inte får se mer av det ni gör, jag hade gärna hört er berätta om era tankar kring era materialval osv, inte bara de korta småintervjuerna. :)

    Men, men, man kan inte få allt och jag kommer att fortsätta titta, om inte annat för att "lära känna" er tävlande. Ni verkar så glada och trevliga! Jag ser fram emot grönsaksavsnittet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad jag blir att det syntes genom rutan Jo!!:)
      - Tack för bra input också f ö -ska försöka lägga upp mer om det direkt efter avsnitt 3! Och kanske från avsnitt 1 och 2 också;) Återkommer m a o! Ha en fin dag!/Jessica

      Radera
  2. Roligt att läser om ert arbete i trädgårdskampen,ni var jätteduktiga.Jag håller på med gånger och fick bra inspiration(just nu ligger arbetet stilla så klart).Till våren kavlar jag upp ärmarna igen,singeln väntar under en presenning.Klart jag forsätter att titta.Ha det gott
    Renate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Renate!!:) Och jag blir också jätteglad över att du blev inspirerad!
      -Spännande med dina projekt, kul -då har du något riktigt skoj att se fram emot i vår att starta upp med!
      Ha det gott!/Jessica

      Radera