fredag 31 januari 2014

Inspirationskällor och Kreativitet.

Har kommit på att man kan inspireras av nästan vad som helst när det kommer till sin "Odlingslusta". Och när det kommer till kreativitet sägs en stor förutsättning för kreativitetshöjd vara frånvaro av stress. Där kan jag hålla med. Fast också inte. För ibland, eller rättare sagt ganska ofta har jag nämligen märkt på mig själv (och det var även något jag och några stycken andra deltagare pratade om under Trädgårdskampen) dvs att ibland kan kreativiteten släppas lös extra starkt när det finns just väldigt fasta eller få ramar och ont om tid. Alltså -den dära kreativiteten är inget man bestämmer att man vet hur den funkar. Och personligen tror jag att den är helt unik för varje människa. Ibland upplever jag att om man ser något som ser lite "för" perfekt ut -att det är då hjärnan kopplar ner och tänker att den inte behöver bidra med något mer i idéväg.

Annars inspireras jag likväl som många andra av möten med andra människor- Och gärna människor som inte är helt lika mig i ålder och bakgrund etc. Minns särskilt en gång, för ganska länge sedan, som jag stötte på en för mig sedan tidigare helt okänd kvinna, i min mammas ålder, i den stora mataffären. Och vi kom att tala om fröer. En och en halv timme senare stod vi fortfarande kvar på samma plats och pratade om Frilandsgurkor och djupväxande Rödbetor i lerjord... Och efter det är det just tankar om att odla på djupet i landen som på allvar fått fäste i min odlingssjäl (kommer skriva mer om det här i bloggen senare).

Vackra bilder på nätet, Magasin och resor. Mässor och utställningar, gärna med idéträdgårdar, är självklart också stora inspirationskällor och som triggar det kreativa många gånger. Och för mig betyder också böcker och skogen väldigt mycket.
-Vad inspireras du av?

Ha en fin dag!
/Jessica

 


















3 kommentarer:

  1. Kul att läsaa din blogg och se dig på TV är nästan som man känner dig lite grand. Jag älskar odling, kan inpireras ssk av möten men människor, eng trädgårdsprogram ssk såna där man kan lära sig ngt.
    Jag gillade dit odlingshjul, tyvärr är min trädgård i mikroformat så det blir pallkragar för grönsakerna och växthus. Jag är rörelsehindrad efter ett flertal bilolyckor och sen cancer med flera recidiv men odlandet har ihop med smycketillverkning räddat mitt förstånd dessa år.
    Tänk att se små frön börja gro, det ger hopp om liv. Fick veta att jag fått metastaser i lungorna i onsdags o tänkte nu blir det ingen odling för jag kanske inte lever till sommaren, men sen tänkte jag då ger jag ju upp och det vill jag inte så när ljuset börjar återvända här i norr så ska jag sätta frön i alla fall.. det ska på minna mig om liv, förändring och hopp och glädje.

    Önskar dig lycka till med odlingen, tv, bloggande och ditt liv. Kramar kristina i Umeå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristina! Ja, så klart du ska sätta fröer! Och snälla du, ge inte upp!
      -Om framtiden vet ju ingen av oss någonting om. Så kan du få hjälp med att skaffa fröer eller har du redan?
      Och tack snälla Kristina för dina lyckönskningar!/Ta hand om dig!!! Stor kram/Jessica

      Radera
    2. ps. Kristina! Jag skickar dig gärna några av mina favoritfrösorter om du vill pröva att odla.
      Skicka i så fall bara din adress till jessica@abrandnewstory.se -så kommer de i din brevlåda.
      Kram igen!/Jessica ds.

      Radera