fredag 24 januari 2014

StafettOdling.

Ni som läser tidningen Mitt I kunde se häromdagen att jag förespråkar någonting som jag kallar för "StafettOdling". (När jag får en länk till artikeln så kommer jag försöka lägga upp den här i bloggen). Det handlar om att odla effektivt på en mindre yta. Och jag gör det även om jag är så lyckligt lottad med att jag rent hypotetiskt skulle kunna bara ta spaden och fortsätta gräva fram nya land. För det handlar om att utnyttja yta, resurser och material på ett så maximalt och ekologiskt sätt som möjligt. Att hushålla med resurser såsom vatten (helst från regn..) och arbetskraft. Att arbeta med och inte mot växternas inbyggda egenskaper och behov. 

Jag börjar t e x med att så kanske Spenat (som kan sås tidigt). Ett litet tag efter Spenaten sår jag kanske någon slags Morot. På samma plats -men mellan spenatfröerna. Vilken Morot beror lite på vart du bor i landet. Vartefter jag skördar Spenaten ges allteftersom mer utrymme och ljus för Moroten att växa till. Under tiden sår jag i något där Spenaten nyss växte -av någon annan gröda av någon sort som inte så snabbt eller helt täcker landet (Moroten behöver ju fortfarande ljus). Någon gång har jag testat med Bönor. Bönan är ju som för de flesta kanske bekant en kvävefixerare och som kräver minst 15 grader i jorden för att gro. Så att när Moroten är färdigskördad, ja då har jag haft goda Bönor att njuta av. Man kan ju naturligtvis så någon snabbväxande sallad eller något helt annat också. Beroende på jordens behov kan jag passa på att också sedan så något som gröngödslar. I fallet ovan hjälper ju Bönorna till med kvävefixering men annars kan man använda både Blålupin som också är kvävefixerande men som också återför näring och luckrar jorden med sina rötter. Klöver, Solrosor, Honungsfacelia, som lockar pollinerare eller Ringblommor. Vad jag väljer beror på behovet för just den platsen.

Samtidigt använder jag gräsklipp och lägger mellan sådderna/grödorna för att hålla kvar fuktigheten i jorden och för att återföra näring och skapa bra jordstruktur. I landen har jag också placerat ut lite större stenar från tomten som jag samlat. De hjälper också till att hålla kvar fuktigheten och samlar värme under dagarna. På så sätt jämnas temperaturen ut lite i landen och det gynnar tillväxten.

På så sätt ligger jorden aldrig bar. Grödorna avlöser varandra och näring återförs till jorden.
När hösten kommer lägger jag på löv. Nedan har jag lagt in en bild på en extremt snabbt ritad skiss som visar hur jag brukar göra. Och att jag sedan byter växtplats till kommande säsong enligt ett roterande schema är väldigt bra märker jag. Både för att undvika sjukdomar i jorden och på växter och för att olika grödor behöver olika mycket av olika näringsämnen.

-Säkert är vi många som odlar på detta sätt -kallar ni det också Stafettodling eller hur säger ni att det heter?

Ha en fin dag!
/Jessica



















1 kommentar:

  1. Grymt inspirerande! Stafettodling eller serieodling, det får det bli nästa år

    SvaraRadera