tisdag 28 januari 2014

Grönsaker och gamla bevarandesorter. Och om att vi alla lever i ett sammanhang.

Någon ställde mig frågan -eller det lät snarare som ett påstående måste jag säga- om ifall jag är en Trädgårdsnörd? -Inte alls, svarade jag. -Jag är bara allmänt väldigt intresserad och nyfiken på väldigt mycket. Det där har jag funderat lite över sedan. Alltså själva "Nörd-gränsen". Jag är som de flesta andra. Jag går in för saker som intresserar mig med liv och lust. Just nu är det fröer. Och "Växternas Hemliga Liv", för att låna programmet med samma namns ord, som fångar mitt intresse mest när det kommer till Odling. Insikten som jag tror alla som sett det programmet med David Attenbourough fått (om man inte redan haft den innan) om att vi alla verkligen lever i ett sammanhang här på vårt lilla jordklot. Att vi behöver varandra -inte bara för att må bra, utan för att överleva. Att växter och djur samarbetar -måste samarbeta- för sin överlevnad. Och att mångfalden är livsviktig.

Just nu ligger ett lagförslag i EU -"Plant Reproductive Material". Många människor, inkl namnkunniga, även inom Trädgård- och Odlings-Sverige, ser lagförslaget som ett hot mot att den biologiska mångfalden utarmas. Apropå ovan och det stora sammanhanget. Flera protestlistor finns att skriva på för den som vill. Jag råder alla att gå in och läsa mer om lagförslaget -och att ta ställning. Det här rör oss alla.

Avslutningsvis, ikväll är det dags igen. Här hemma kommer vi duka upp med favoritglassen såhär i förkylningstider och titta på Trädgårdskampen i SVT 1 kl 20.00.
Och jag kan bara säga en sak -Äntligen blir det Grönsaker!
Och inte visste jag, förrän alldeles nyligen, att jag har så många som hejar på mig i Trädgårdskampen bland Vendelsö s låg- och mellanstadieelever! Vilken ära! Håll nu tummarna alla snälla. Jag lovar att göra mitt bästa.
...Nu är vi bara 8 kvar i Trädgårdskampen.

Ses i TVn ikväll;)
/Jessica







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar