måndag 20 januari 2014

Vilka fröer man kan så nu.

Att så. Det kliar alltid i fingrarna för mig att börja så. Upplever det varje gång ett frö gror som ett litet mirakel. Jag har redan börjat att så Chili för ganska många dagar sedan (sorterna "Cayenne Long Slim" och Madame Jeanette") och nu har även Kronärtskockan ("Green Globe"), som har lång utvecklingstid tittat upp. Rudbeckia ("Magnus") liksom Bolltistel från egensamlade fröer har alla grott också. Strandkålen ("Lily White") står utomhus, krukan står i skugga precis som den ska. Nu står Jätteverbenan på tur. Fröerna ska bara stratifieras (dvs kylbehandlas) först, och om bara ett litet tag till kommer jag sätta fart med tomatsådderna.

I år blir det såklart mina favoriter -tomater "Gardeners Delight" och "Tiny Tim" -egensamlade fröer- från förra årets tomater som jag kommer så. Men också tre för mig nya sorter: Den gröna "Green Zebra", den gula körsbärstomaten "Gelbe Dattelwein" och den svart/chokladbruna körsbärstomaten "Black Sweet Cherry". Jag odlar tomater på friland och de blir otroligt goda!

Fram tills i år har jag aldrig använt tillskottsbelysning, och det har funkat bra ändå. Tomatplantorna har dock blivit lite rangliga (men rikgivande!) och jag misstänker att även Chilin kunde blivit buskigare... men ändå. Men nu i år satsar jag på lite extrabelysning hur som. Alltid spännande att pröva nytt.

Ha en toppenmåndag!
/Jessica











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar