tisdag 28 januari 2014

Trädgårdskampen -Bakom kulisserna avsnitt 3.

Äntligen Grönsaker! Kan berätta att vi var flera deltagare i SVT s Trädgårdskampen som verkligen hade längtat efter det här momentet! Och jag tror att det syntes?

Jag valde ju som ni säkert såg att blanda blommande växter och perenner med mina grönsaker i formen av ett hjul. Tanken med det var att jag ville locka in pollinerare även här -till Squashen och annat jag valde här i grönsaksväg. Och för att illustrera idén med att bygga in Kretslopp och Mångfald i sin trädgård på ett tydligt bildligt sätt med denna runda cirkelform som hjulet ju har. Tänkte att jag skulle berätta också här vilka grönsaker jag valde samt varför till mina odlingar i Trädgårdskampen. Eftersom tiden i tv inte alltid räcker till för alla spännande detaljer och vilka jag vet att många som läser min blogg här vill höra om.

Så här kommer mina val:
Jag valde ett par plantor av fin kraftig Squash -jag visste att jag hade gjort grundarbetet med jorden på platsen verkligen noggrant. Jag hade byggt upp höga bäddar omringade av stenar för att hålla jord, värme och fuktighet i jorden på rätt plats. Och med mycket kompost däri, och jag verkligen älskar Squash! Och Squash verkligen älskar denna miljö att få växa i!
Jag plockade också åt mig av en mycket vacker Ekbladssallad, djupt och glänsande Mahognyröd till färgen och vilken blir underbar tillsammans med den rosa Kransveronikan intill. Olika kål i ljuvliga grå-lila färger kommer möta upp mot de underbart vackra Smultronen invid med sina också vackra blommor. Purjolökens mer skira, spretiga växtsätt invid Romansalladen i ljusaste gröna. Kryddsalvia mot Stockrosor, Mangold med sina vackra stjälkar... och på andra sidan Stockrosorna en fantastisk Shiso med djupt mörkröda blad. Kryddtagetes mot det -och som sägs vara bra mot nematoder, och ja, sedan har vi gått hela varvet -eller rättare sagt hjulet runt.

Fast nu höll jag på att glömma -i mitten byggde jag ju själva navet, av gran-störar, och invid dessa underbara Bondbönor samt klättrande Störbönor. Och dessutom passade jag på att så i av en annan Plocksallad samt Morötter och mer Romansallad i de delar av odlingarna som först skulle komma att behöva skördas. Som en slags Stafettodling -och vilket jag skrev om här i bloggen för några dagar sedan.

Och hela övergripande tanken med valet av just dessa Grönsaker var att finna rätt sorter för just detta klimat. Och att få kunna skörda både just då och under hela växtsäsongen. 

Så allt som allt så kan man nog säga att min odling i Trädgårdskampen var den som allra närmast kom att likna en Potager (från franskans ord pot, kanna, kruka, gryta..). Dvs en köksträdgård som även är dekorativ, ofta med inslag av blommor och däribland ofta ätliga sådana. I Frankrike kan man även ha inslag av snittblommor. Detta för att kunna plocka buketter utan att förstöra den vackra odlade målningen.  

Jag valde också medvetet bort en hel del av det som erbjöds oss. Som exempel valde jag bort Majs. Av den anledningen till att jag var lite skeptisk emot ifall den verkligen skulle hinna mogna (då visste vi ju inte att vi hade världens längsta och varmaste sommar framför oss;).
Jag valde också bort Chili, även om jag odlar den hemma och tycker mycket om olika sorter av dessa, men eftersom jag tänkte att det var svårt att skapa tillräckliga vindskydd på den öppna lite blåsiga platsen som erbjöds oss. Av samma anledning plockade jag heller inte av Tomatplantorna eller Paprikorna. Men Tomater är annars något som jag verkligen älskar att odla. Och snart är det ju dags att börja så dessa. Nästan alla mina plantor kommer i år att komma från egensamlade fröer av förra årets godaste Tomater. Men det kommer jag att skriva mer om här framöver.

Tack snälla alla som hejade på mig detta 3e avsnitt!:) Det kändes såklart helt underbart att ta hem en vinst!
Ha det fint! Så ses vi igen senast nästa tisdag;)
Och missade ni Trädgårdskampens 3e avsnitt -så finns programmet även på SVT Play.
/Jessica














13 kommentarer:

  1. Grattis till vinsten Jessica.Det var du värd.Så fin och välplanerat din trädgård är.Gillar den runda formen som ett hjul.Allt hänger så bra ihop.Nu tillhör inte grönsaker till mitt huvudintresse dvs jag lyckas sämst med grönsaker utom tomater och det jag odlar i växthuset,men jag lär mig,det är väl aldrig för sent.äter gärna det jag har i trädgården.Väntar med spänning till nästa avsnitt.Lycka till även i de nästa avsnitten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Renate!!:) Det värmer! Glad jag blir att du följer Trädgårdskampen -själv har jag lärt mig massor av saker i o m detta program! Och kommit att möta och lära känna underbara människor!:) -Klart du ska testa som du skriver ovan -vad är det värsta som kan hända?;) Ha det gott!/Jessica

      Radera
  2. Hej Jessica,

    Läste ett reportage i Mitt i stockholm och kunde inte låta bli att skicka en kommentar i all välmening...Bambu är vindpollinerad och blommar ytterst sällan, sedan undrar jag om insekterna bryr sig om var blommorna kommer ifrån...;)
    I övrigt önskar jag dig lycka till i Trädgårdskampen (även fast du redan har facit), din trädgård är bäst hittills.

    Hälsningar,

    Henrik (biolog och trädgårdsodlare)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Och tack snälla Henrik för fina ord om min trädgård i Trädgårdskampen! Det glädjer mig att du gillar den:) Bambu sm du skrev om ovan hade jag inte i min trädgård, men tack för input i vart fall:) Beträffande insekterna och vilka blommor de helst besöker -så är det iaf så som jag har fått lära mig (alltså så som jag skrev i inlägget ovan) och som jag läst om i diverse böcker... -men om du har mer info så berätta gärna! -Alltid roligt att lära mer och nytt;) Bästa hälsn, Jessica

      Radera
    2. Hej igen,
      Jo, jag gillade speciellt ditt "hjul", har själv varit sugen på att anlägga en "kryddspiral" och hjulet påminde lite om en sådan. Sedan tycker jag att upplägget i tävlingen känns lite verklighetsfrämmande, vem anlägger hårdgjorda ytor etc. på ett par timmar...:) Jag blev lite nyfiken när du sa att du läst om val av blommor för pollinatorer och var tvungen att gräva lite mer i ämnet. Det visade sig, som alltid med forskning, att det finns studier som pekar både för och emot betydelsen av inhemska blommor. Men jag tycker att de flesta och senaste visade att det inte var vilka blommor utan mängden av dem som betydde mest för om insekterna trivdes. Sedan finns det ju andra skäl att hålla sig till inhemska växter, t.ex. tydde vissa studier på att införda växter konkurrerade om pollinatörerna med de inhemska vilket skulle kunna leda till minskad frösättning hos de senare. Men naturligtvis fanns det forskare som hävdade motsatsen även här, fortsättning lär följa...

      Hälsningar,
      Henrik

      Radera
  3. Hej! Väldigt roligt med trädgårdsprogram och att ni visar fram era bloggar som man inte visste fanns, har själv trädgårdsbloggat sedan 2006, har en liten trädgård som jag pysslar på med i norr. Jag är en glad amatör. Ska se mer på din blogg här som verkar spännande. Roligt se er i TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra Lena! Ska titta in på din blogg också vid tillfälle!:) Ha det gott!/Jessica

      Radera
  4. Väldigt roligt att se, jag har sett fram emot grönsaksmomenten! Tycker det var en fin blandning och kombinationer du fick till, nästan så man blir lite hungrig bara av att läsa beskrivningen... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla "Mellan skog och gård"! Glad jag blir ifall man kan inspirera någon!:) Ha det gott!/Jessica

      Radera
  5. Hej!
    Grattis till vinsten. Den var du värd :)

    /Marléne

    SvaraRadera
  6. Bengt-Göran Andersson31 januari 2014 kl. 23:04

    Grattis till vinsten det var starkt gjort! Det ska bli väldigt spännande att se hur det går i trädgårdskampen!
    Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Med vänlig hälsning Bengt-Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Bengt-Göran! Ha en fin dag!/Jessica

      Radera